Trevnad

Från Rollspel
Hoppa till: navigering, sök

Trevnad

Trevnad representerar hur bekvämt en karaktär har det. Underhållning, Läger, kläder & proviant är alla bra sätt att öka sin Trevnad.

Varje kväll får alla karaktärer [1T6] Skada av vädret. Är det vinter så får de mer Skada, är det sommar så får de mindre.
Man kan likna Trevnad vid Rustningsvärde mot väder och vind. Varje Trevnad tar bort 1 Skada.
Varje negativ Trevnad lägger på ett Skada.

Läkning:
Varje negativ Skada orsakad av väder och vind, läker 1 Skada.
Man kan inte läka mer än Tempots Läkningstak.
Svält: De dygn karaktären inte äter något alls får den -3 Trevnad, kan inte läka utan Magisk hjälp eller Brygder, och tar minst 1 Skada per dygn från Trevnadsslaget.
''Exempel på Läkning''
Någon med 5 i Trevnad är ute på vandring under hösten.

SL slår 3 på T6:an, alltså 2 mindre än karaktärens Trevnad. Karaktären läker 2 Skada.
Skulle SL slagit 6 så hade karaktären fått 1 Skada istället.

Notis: SL slår tärningen. Utfallet appliceras på hela gruppen. Slaget slås på kvällen.


Variabler

Resa (8 timmar)

Tempo Läkningstak Trevnad Utmattning Eländig terräng Jobbig terräng Hygglig terräng Beskrivning
Vila 4 +2 0 x x x Karaktären är mer eller mindre stationär och tar sig inte an några krävande sysslor.
Långsamt 3 +0 0 2,5 Km 5 Km 10 Km Strosa respektive stappla fram i sakta mak eller syssla med lugna sysslor så som sömnad eller skrift.
Normalt 3 +0 4 (1 per 2 timmar) 5 Km 10 Km 20 Km Normal vandring eller normaltungt arbete.
Snabbt 2 -2 12 (3 per 2 timmar) 10 Km 20 Km 40 Km Illmarsch eller tungt arbete.


Årstid

Årstid Trevnad
Sommar +3
Höst / Vår +0
Vinter -3

Väder

Väder Trevnad Beskrivning
Ypperligt +2 Solen skiner och fåglarna sjunger.
Normalt +0 Inte värre än vanligt.
Kasst -2 Riktigt djävla skitväder.

Andra variabler

Variabel Trevnad
Ingen eld -2
Till sjöss -2
Träsk -2
Svält -3


Relevanta karaktärsegenskaper

Relevanta länkar