Tillverka

Från Rollspel
Hoppa till: navigering, sök
Tecknad av Alvaro Tapia

Tillverka

Kategori: Framgångstabell

Det spelar ingen roll om man bygger ett hus, stickar en vänstervante eller smider ett MithrakaSvärd. Alltihop går in under "Tillverka".

Framgångsslag: [1T10] + [Händighet] + [2 ifall man har Grovhantverk/Sömnad & hudar] + [1-5 ifall man har ett Redskapspaket]
Vanlig Komplikation: Slitage eller 1T6 Skada

Tidsåtgång: 1 Timme per Materialenhet.
Ta sin tid: Dubbla.


Utfall Resultat
Misslyckat Ingen effekt
Delvis lyckat (DL) Kass kvalitét
Lyckat (L) Normal kvalitét
Väldigt lyckat (VL) Ypperlig kvalitét
Notis: Kvaliten på det tillverkade Föremålet kan inte bli högre än kvalitén på det Material som Föremålet är gjort av.


Materialenheter Värde
Mindre än 4 +0
4 eller mer -4
Material Värde Materialtyp Krav Tidsåtgång Bök
Ben, sten eller trä etc. +0 på Tillverkaslaget Hårt x1 +0
Päls, ull, tagel etc. +0 på Tillverkaslaget Mjukt x1 +0
Brons -4 på Tillverkaslaget Metall Smide, smedja x1 +0
Järn -4 på Tillverkaslaget Metall Smide, smedja x1 +0
Alfarka -8 på Tillverkaslaget Hårt x1 -1
Mithraka -12 på Tillverkaslaget Metall Smide, dvärgsmedja x2 -1
Rokjärn -12 på Tillverkaslaget Metall Smide, dvärgsmedja x2 +1


Materialregler

Material & Bök:
# 1 Materialenhet väger 0 Bök, men 2 Materialenheter väger 1 Bök.
# Vissa Material är tyngre respektive lättare än andra. Detta ignoreras helt vad gäller Materialenheter. 
  1 Enhet Rokjärn tar upp lika mycket Bärförmåga som 1 enhet Mithraka.
# Långa Vapen väger visserligen 1 mer Bök, men detta ignoreras helt vid Tillverkning.
Redskapspaket, Läger & kläder & Material:
Redskapspaket har varken Rustningsvärde eller Skadebonus. Istället så räknas bättre Material som om de vore av högre kvalitét.
Vilken kvalitét Materialet räknas som står vid Materialets modifikation på Tillverkaslaget.

Tankar: En snål kompensation, jag vet. Alternativet är att hitta Materialeffekter till allt. Det vore otroligt tidsödslande, och är en typisk grogrund för buggar.
Notis: Typiskt sett så är det bara Medvetna varelser som kan Tillverka.


Materialåtgång

Närstridsvapen

Viktklass Material
Lätt 1 (Metall eller Hårt)
Medeltungt 2 (Metall eller Hårt)
Tungt 4 (Metall eller Hårt)
Notis: Långa Vapen väger visserligen 1 mer Bök, men detta ignoreras helt vid Tillverkning.

Viddvapen

Viktklass Material
Lätt 1 (Mjukt)
Medeltung 2 (Hårt)
Tung 4 (Hårt)
Notis: Slungor kostar bara hälften så många Materialenheter och använder bara Mjukt Material.

Rustningar

Viktklass Material
Lätt 2 (Metall eller Mjukt)
Tung 4 (Metall eller Mjukt)
Fullplåt 6 (Metall)
Se: Rustningar i Trudvang.

Sköldar

Viktklass Material
Medeltung 2 (Metall, Hårt eller Mjukt)

Reseutrustning

Viktklass Material
Lätt 1 (Mjukt)
Medeltung 2 (Mjukt)
Tung 4 (Mjukt)

Grovhantverkspaket

Viktklass Material
Lätt 1 (Hårt eller Metall)
Medeltungt 2 (Hårt eller Metall)
Tungt 4 (Hårt eller Metall)

Sömnadspaket

Viktklass Material
Lätt 1 (Hårt eller Metall)
Medeltungt 2 (Hårt eller Metall)
Tungt 4 (Hårt eller Metall)

Brygdpaket

Viktklass Material
Lätt 1 (Hårt eller Metall)
Medeltungt 2 (Hårt eller Metall)
Tungt 4 (Hårt eller Metall)

Kunskapspaket

Viktklass Material
Lätt 1 (Mjukt, Hårt eller Metall)
Medeltungt 2 (Mjukt, Hårt eller Metall)
Tungt 4 (Mjukt, Hårt eller Metall)

Rep

Viktklass Material
Lätt 1 (Mjukt)
Medeltungt 2 (Mjukt)
Tungt 4 (Mjukt)


Relevanta karaktärsegenskaper

Relevanta länkar