Skadeyttring

Från Rollspel
Hoppa till: navigering, sök

Skadeyttringar är negativa sidoeffekter som kan drabba en karaktär då den råkar ut för en Våldsam händelse, t ex ett Anfall.
Det kan handla om att tappa sitt Vapen i strid, stuka foten i ett Fall eller dylikt.


Regler

Våldsamma händelser:
Våldsamma händelser är händelser som kan utlösa Skadeyttringar.
De kommer alltid tillsammans med Påfrestningspoäng. Mängden Påfrestning varierar från fall till fall. 
Exempel på Våldsamma händelser är ifall en karaktär råkar ut för Anfall eller Fallskada.  

# Våldsamma händelser utlöser en Skadeyttring ifall de orsakar en PåfrestningspoängHälsonivån Skadad eller Sänkt.
# Hälften av Påfrestningen (avrundat uppåt) som tar sig igenom Raud, Rustning och Storlek är Skada, andra hälften är Utmattning.
# Man kan bara få en Skadeyttring per Hälsonivå.
# Hälsonivån som karaktären hamnar på avgör vilken av Skadeyttringstabellerna som används.
# Ifall en Våldsam händelse drar ned en karaktär från Frisk till Sänkt så slås ett Skadeyttringsslag var på respektive Skadeyttringstabell.
Mana:
Man kan slå om Skadeyttringsslag (både givna och mottagna) med Mana.

Notis: Detta är enda fallet då man kan slå om ett mottaget slag med Mana.
Ifall en Skadeyttring verkligen inte funkar: 
Skulle en Skadeyttring inte funka (om man till exempel Tappar vapen när man är obeväpnad) så ökar man tärningens utfall med 1.
Omedvetna offer:
När man Sänker eller Skadar ett Omedvetet mål så får man öka respektive minska samtliga Skadeyttringsslag med 1 poäng.
Skulle Skadeyttringen bli Obrukbar kroppsdel (Slå vilken) eller Förstörd kroppsdel (Slå vilken) så får man öka eller minska utfallet på den tärningen med 1.
Stora saker ger fler Skadeyttringar:
Ifall den som ger Skadeyttringen är åtminstonne 3 nivåer Större än offret så slår man 2 Skadeyttringar istället för 1.

Notis: Talangen Stadig räknas inte in här.


Tabeller

Skadad

1T6 Skadeyttring
1 Tappa Vapen.
2 Faller.
3 Blodförlust.
4 Obrukbar kroppsdel. Slå vilken.
5 Kraftig Blodförlust (dubbel effekt).
6 Förstörd kroppsdel. Slå vilken.
Notis: Utöver detta så drabbas eventuell Rustning av ett Slitageslag.


Sänkt

1T6 Skadeyttring
1 Blodförlust.
2 Obrukbar kroppsdel. Slå vilken.
3 Kraftig Blodförlust (dubbel effekt).
4 Förstörd kroppsdel. Slå vilken.
5 Död.
6 Förstörd kroppsdel. Anfallaren väljer.
Notis: Utöver detta så drabbas eventuell Rustning av ett Slitageslag.


Kroppsdelar

1T6 Kroppsdel Effekt
1 Ben Varje Förflyttningshandling räknas som 2 nivåer sämre (1 ifall någon stöttar). En Snabb förflyttning når bara 1 Enhet. Förstörs båda benen så behöver man bli buren.
2 Avighand Kan inte använda armen. Sköld, Tvåhandsfattade föremål, och Klättring blir knepigt.
3 Vapenhand Man kan fortfarande använda sin Avighand, men detta sker med -4.
4 Kropp -1 Handlingspoäng per Stridsrunda.
5 Huvud Karaktären blir obrukbar.
6 Valfri Beror på vad som väljs.
Notis: Utöver detta så drabbas eventuell Rustning av ett Slitageslag.


Effekter på Skadeyttringar

Blodförlust: 
Karaktären blöder ymnigt och tar 1 Skada per Stridsrunda. 
Lider man av flera Blodförlust så tar man mer Skada per Stridsrunda.
Även krossvapen kan orsaka Blodförlust, men då gestalts det antingen som öppna frakturer eller som att något annat än krossvapnet vållade skadan.
Se: Stoppa blodförlust
Obrukbar kroppsdel: 
# Kroppsdelen blir temporärt obrukbar. 
# Obrukbara kroppsdelar läker när karaktären har 0 PåfrestningHälsonivån Skadad.
Förstörd kroppsdel: 
Kroppsdelen är bortom all räddning. Är den fortfarande kvar på kroppen gör man bäst i att åtgärda detta.
Se: Mana
Tappa vapen:
Vapnet tappas ut ur en eventuell Närstrid.
Se: Dra sig ur och Plocka upp


Relevanta karaktärsegenskaper

Relevanta länkar