Skadetärning

Från Rollspel
Hoppa till: navigering, sök

Skadetärningar slås för att avgöra hur mycket Påfrestning en karaktär drabbas av.
Varje Skadetärning slås med 1T6, modifierad av anfallarens Skadebonus och offrets Storlek.
Typiska senarior då dessa används är vid Närstridsanfall, Avståndsanfall, Fallskada eller ifall någon blivit Förgiftad.

1 Skadetärning ger 1T6 + Skadebonus i Påfrestning
2 Skadetärningar är 2T6 + (Skadebonus x 2) i Påfrestning
3 Skadetärningar är 4T6 + (Skadebonus x 3) i Påfrestning

etc.

Negativ Påfrestning:
Skadetärningar kan inte ge negativ Påfrestning.


Skadebonus

Skadebonus (SB) bestämmer hur varje Skadetärning modifieras.
Har någon 1 i Skadebonus så ökar den värdet på varje Skadetärning med 1. Det som avgör Skadebonus är Vapnets Material, anfallarens Storlek, valet av Anfallshandling samt eventuella Talanger.

Storlek och Skadetärningar:
Förutom att öka karaktärens egen Skadebonus så sänker Storlek Skadebonusen på alla Skadetärningar som drabbar karaktären.
Exempel
Anfallaren ger 3 Skadetärningar och har 1 i Skadebonus.

Målet har Storlek 3 (alltså typ en Garm eller dylikt).

3T6. Varje T6 modifieras +1 från anfallarens Skadebonus, och -3 från offrets Storlek. Totalt blir modifikationen -2 på varje Skadetärning.


Låt oss säga att tärningarna visar följande siffror:

1, 3 och 6.


Räknar man in Skadebonus så blir det:

1 - 2 = 0 (Eftersom Skadetärningar aldrig kan ge negativ Påfrestning.)

3 - 2 = 1

6 - 2 = 4


Summa: 0 + 1 + 4 = 5.


Målet tog alltså 5 Påfrestning (men eftersom det är en Våldsam händelse så blir det 3 Skada och 2 Utmattning).


Relevanta länkar