Serguontjos

Från Rollspel
Hoppa till: navigering, sök

Kategori: NPC

Regler

Exeptionella NPCs:
Alla NPCs på den här sidan har Erfarenhetsnivå Normal. Det finns så klart exceptionella varianter av alla NPCs. Det kan röra sig om alfa-Ulven med en passande Stridstalang och 2 mer Kamp, Fysik och Smidighet, eller en klan med extra fruktade Gråtroll som alla är Erkända. Dessa exeptionella NPCs pallar jag dock inte göra egna mallar för, utan lämnar SL att sköta det efter eget behag. Erfarenhetstabellen bör användas då detta görs.
Ödesvalda NPCs:
Detta förekommer visserligen men är sällsynt.
En hjälte, huvudskurk eller trollkarl är exempel på NPCs som borde vara Ödesvalda.
Det kan förstås också gälla NPCs som av någon annan anledning är centrala i kampanjen.
NPCs och Hälsa:
De allra flesta NPCs drar sig ur en strid då de är Skadade.
NPCs och Komplikationer:
När en NPC hamnar på en Framgångsnivå med en Komplikation så slår SL [1T6].
[1-4] innebär att NPCn inte tar någon Komplikation.
[5-6] innebär att den “tar Komplikationen”. Komplikationen har dock ingen effekt.
# Denna regel kan undantas allierade NPCs, men då drabbas de personligen av Komplikationen.
# NPCs kan inte generera Komplikationspoäng.
NPCs, Komplikationer och Sköldar:
NPCs med Sköldar får +1 på T6an när de slår för Komplikationer i Försvarshandlingar.
Bestiarium:
# Bastjur (Troll och jättar)
# Drakjord (Drakar och ormar)
# Forfaris (Ulvbestar)
# Yggdrajol (Växter och skogsväsen) // Inte påbörjad.


Draugr

Hälsa: 19

Bärförmåga: 7

Storlek: +0

Väsentyper: Medveten, Trolsk

Fallna krigare som åter rest sig för att ta hämnd på livet.

Grundegenskap Värde DL- DL L- L VL- VL + ++
Kamp 5 1 3 5 7 9
Smidighet 2 4 6 8 10
Händighet 2 4 6 8 10
Fysik 8
Andlighet 2
Resten 0 6 8 10
Egna Framgångsslag Värde DL- DL L- L VL- VL + ++
- Anfall med Lätt Vapen 8 - - 1 3 5 7 9
- Anfall med Medeltungt Vapen 9 - - 1 2 4 6 8
- Anfall med Tungt Vapen 10 - - - 1 3 5 7 9
- Gard 7 1 3 5 7 9
- Ducka 5 1 3 5 7 9
Yrkesfärdigheter Favoriserade färdigheter (2)
Slagsmål Bar bringa
Seglivad Väderbiten
Packåsna Rustningsbärare
Fältslag Underhållning
Närkamp / Pricksäkerhet
Förnimma
Ickefysisk (1):
Varelsen har fysisk form men upprätthålls av Vitner istället för biologi.

# Är immun mot Ickeaggressiv, fysisk Påfrestning (t ex. Gift, sjukdom, drunkning etc.).
# Hälsa = (Andlighet + Fysik x 1,5) + 4
Onaturlig styrka ( 1 ):
# Varelsen får +1 SkadebonusNärstridsanfall.
Onaturligt svårdödad ( 3 ):
# Skadebonusen på alla inkommande Anfallshandlingar sänks med 3. 
Nattsyn:
Varelsen är anpassad för ett liv i mörker.

# Både Ljust och Mörkt räknas som Dunkelt.
# Minskar minus på fysiska Framgångsslag i Mörker till -2 istället för -4.



Blotrese

Hälsa: 40

Bärförmåga: Inte relevant.

Storlek: +4

Väsentyp: Trolsk

Rötter, offerrester, hat och mörka krafter i en vagt humanoid form.

Grundegenskap Värde DL- DL L- L VL- VL + ++
Kamp 6 1 2 4 6 8 10
Smidighet -2 8 10
Fysik 20
Andlighet 2 4 6 8 10
Resten 0 6 8 10
Egna Framgångsslag Värde DL- DL L- L VL- VL + ++
- Vaksamhet (Vana) 6 1 2 4 6 8 10
- Anfall med Medeltungt Vapen 11 - - - 1 3 5 7 9
- Anfall med Tungt Vapen 12 - - - 1 2 4 6 8
- Gard 8 - 1 2 4 6 8 10
- Ducka 6 1 2 4 6 8 10
Yrkesfärdigheter Favoriserade färdigheter (1)
Närkamp Vaksamhet
Seglivad
Nattsyn:
Varelsen är anpassad för ett liv i mörker.

# Både Ljust och Mörkt räknas som Dunkelt.
# Minskar minus på fysiska Framgångsslag i Mörker till -2 istället för -4.
Ickefysisk (1):
Varelsen har fysisk form men upprätthålls av Vitner istället för biologi.

# Kan bara få Påfrestning av Besvärjelser eller Våldsamma händelser (Gift, sjukdom, drunkning etc. gör ingen Skada).
# Hälsa = (Andlighet + Fysik x 1,5) + 4

Varelser som besitter denna egenskap: Lägre vandöda, mara, dödsgast, kummelgast, draugr, blotrese


Relevanta länkar