Påfrestning

Från Rollspel
Hoppa till: navigering, sök

Påfrestning kan vara allt från skada, trötthet, förgiftning till skoskav eller djup ångest.
Man kan summera det till "saker som sänker en karaktärs Hälsa". Det finns vissa undantag till denna definition. Se: Temporär påfrestning nedan.

När någon har mer Påfrestning än den har Hälsa så åker den ned en Hälsonivå (överbliven Påfrestning löper över till nästa Hälsonivå).
Hamnar man under Sänkt så dör man. Man kan också dö av Skadeyttringar.

Skada:
Detta inkluderar, öppna sår, blåmärken, sjukdom, Gifter, Blodförlust etc.

Återhämtning: Se Trevnad.
Utmattning:
Utmattning kan innebära ont i fötterna efter en dags Vandring, trötthet efter en strid eller tungt arbete etc. 
Man kan inte dö av Utmattning om den inte fås i en Våldsam händelse. Se Våldsam händelse nedan.

Återhämtning: 30 minuters vila eller 8 timmars lugn Färdtakt.


Temporär påfrestning

Detta är en samlingskategori för nästan allt (utom ovanstående Påfrestningstyper) som i tillräcklig mängd gör en person obrukbar.
Det finns många sorters Temporär påfrestning, var och en beskriven där den nämns (annars hade den här listan kunnat bli väldigt lång).

Exempel på Temporär påfrestning
Greppa ger Temporär påfrestning.

Den Temporära påfrestningen läks så fort Greppet släpps.

Tillfogar man tillräckligt med Temporär påfrestning för att få ned sin motståndare på Skadad så har man lyckats Greppa tillräckligt bra för att ge denne -1 Handlingspoäng per SR samt -4 på alla Framgångsslag de slår.

Offret är alltså seriöst hindrat i allt det åtar sig.


Skulle den Temporära påfrestningen få någon ned till Sänkt så är denne obrukbar så länge Greppet hålls.

Man har alltså motståndaren i sitt våld.


Regler

Våldsamma händelser:
Våldsamma händelser är händelser som kan utlösa Skadeyttringar.
De kommer alltid tillsammans med Påfrestningspoäng. Mängden Påfrestning varierar från fall till fall. 
Exempel på Våldsamma händelser är ifall en karaktär råkar ut för Anfall eller Fallskada.  

# Våldsamma händelser utlöser en Skadeyttring ifall de orsakar en Påfrestningspoäng på hälsonivån Skadad eller Sänkt.
# Hälften av Påfrestningen (avrundat uppåt) som orsakas av en Våldsam händelse är Skada, andra hälften är Utmattning.
# Man kan bara få en Skadeyttring per Hälsonivå.
# Hälsonivån som karaktären hamnar på avgör vilken av Skadeyttringstabellerna som används.
# Ifall en Våldsam händelse drar ned en karaktär från Frisk till Sänkt så slås ett Skadeyttringsslag var på respektive Skadeyttringstabell.
Skadeflöde:
Påfrestning som fås i en Våldsam händelse måste passera flera barriärer innan den drabbar en karaktärs Hälsa.
Dessa nämns i tur och ordning nedan. Allra först reduceras Påfrestningen av offrets Storlek.
Den Påfrestning som blir kvar reduceras först av offrets Raud och sedan Rustningsvärde.

1. Storlek:
# Skyddar ej mot Köld, sjukdom, Fall eller drunkning. 

2. Raud:
# Skyddar mot Påfrestning som fås vid Våldsamma händelser.

3. Rustningsvärde:
# Skyddar ej mot Köld, sjukdom, Gift eller drunkning.
# Skyddar enbart mot Påfrestning som fås vid Våldsamma händelser.


Relevanta länkar

Formulärsguider

Tillsvidare så har jag stulit art från Theo, Magnus och Anders Blom. Se: [1]