Skillnad mellan versioner av "NPC"

Från Rollspel
Hoppa till: navigering, sök
m
 
(37 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
NonPlayerCharacter. En karaktär som styrs av [[SL]].
+
NonPlayerCharacter. En karaktär som styrs av SL. Längre ned finns några arketyper listade.
  
 
  '''<u>[[Ödesvald]]a NPCs:</u>'''
 
  '''<u>[[Ödesvald]]a NPCs:</u>'''
Rad 10: Rad 10:
  
 
  '''<u>NPCs och [[Komplikation]]er:</u>'''
 
  '''<u>NPCs och [[Komplikation]]er:</u>'''
  När en NPC hamnar på en [[Framgångsslag|Framgångsnivå]] med en [[Komplikation]] så slår [[SL]] [1T6].
+
  När en NPC hamnar på en [[Framgångsslag|Framgångsnivå]] med en [[Komplikation]] så slår SL [1T6].
 
  [1-4] innebär att NPCn inte tar någon [[Komplikation]].
 
  [1-4] innebär att NPCn inte tar någon [[Komplikation]].
 
  [5-6] innebär att den “tar [[Komplikation]]en”. [[Komplikation]]en har dock ingen effekt.
 
  [5-6] innebär att den “tar [[Komplikation]]en”. [[Komplikation]]en har dock ingen effekt.
 +
 
  # Denna regel kan undantas allierade NPCs, men då drabbas de personligen av [[Komplikation]]en.
 
  # Denna regel kan undantas allierade NPCs, men då drabbas de personligen av [[Komplikation]]en.
  # NPCs kan inte generera [[Komplikationspoäng]].
+
  # NPCs kan inte generera [[Komplikationer#Komplikationspoäng|Komplikationspoäng]].
  
  '''<u>NPCs, [[Komplikation]]er och [[Skydd|Sköldar]]:</u>'''
+
  '''<u>NPCs, [[Komplikationer]] och [[Skydd#Sköld|Sköldar]]:</u>'''
  NPCs med [[Skydd|Sköldar]] får +1 på T6an när de slår för [[Komplikation]]er i [[Försvarshandlingar]].
+
  NPCs med [[Skydd#Sköld|Sköldar]] får +1 på T6an när de slår för [[Komplikationer]] i [[Försvarshandlingar]].
  
'''<u>Bestiarium:</u>'''
+
'''<u>Bestiarium:</u>'''
# '''[[Bastjur]]''' (Jättar, troll och sånnt)
+
*'''[[Bastjur]]''' (Jättar, troll och sånnt)
# '''[[Drakjord]]''' (Drakar, ormar och sånnt)
+
*'''[[Drakjord]]''' (Drakar, ormar och sånnt)
# '''[[Forfaris]]''' (Ulvbestar och sånnt)
+
*'''[[Forfaris]]''' (Ulvbestar och sånnt)
# '''[[Serguontjos]]''' ([[Rasegenskaper|Trolska]] varelser) // Inte påbörjad.
+
*'''[[Serguontjos]]''' ([[Rasegenskaper|Trolska]] varelser)
# '''[[Yggdrajol]]''' (Växter, skogsväsen och sånnt) // Inte påbörjad.
+
*'''[[Yggdrajol]]''' (Växter, skogsväsen och sånnt) // Inte påbörjad.
 
   
 
   
 
  '''Notis:''' NPCs av [[Bakgrund|Spelbara raser]] finns nedan.
 
  '''Notis:''' NPCs av [[Bakgrund|Spelbara raser]] finns nedan.
Rad 32: Rad 33:
  
 
  '''<u>[[Färdighet|Yrkesfärdigheter]]:</u>'''
 
  '''<u>[[Färdighet|Yrkesfärdigheter]]:</u>'''
  Detta är de [[Färdighet]]er som är mest centrala i NPCns värv. En krigare t ex. har alltid lagt ett [[Färdighet]]spoäng i [[Färdighet|Närkamp eller Pricksäkerhet]].
+
  Detta är de [[Färdighet]]er som är mest centrala i NPCns värv. En krigare t ex. har alltid lagt ett [[Färdighet]]spoäng i [[Färdighet#Grundfärdigheter|Närkamp eller Pricksäkerhet]].
 
  NPCn har samtliga [[Färdighet|Yrkesfärdigheter]].
 
  NPCn har samtliga [[Färdighet|Yrkesfärdigheter]].
  
Rad 38: Rad 39:
 
  NPCn har så gott som alltid några av dessa. Hur många som plockas står skrivet inom parantes i rubriken och avgörs av NPCns [[Erfarenhet]]snivå.
 
  NPCn har så gott som alltid några av dessa. Hur många som plockas står skrivet inom parantes i rubriken och avgörs av NPCns [[Erfarenhet]]snivå.
  
  '''<u>[[Skadebonus]] (SB):</u>'''
+
  '''<u>[[Skadetärning#Skadebonus|Skadebonus]] (SB):</u>'''
 
  Denna står inte utskriven på annat än ''Slagsmål'' eftersom det beror på vilket [[Material]] deras [[Vapen]] är gjort i.
 
  Denna står inte utskriven på annat än ''Slagsmål'' eftersom det beror på vilket [[Material]] deras [[Vapen]] är gjort i.
  Glöm inte att räkna in [[Storlek]] i [[Skadebonus]].
+
  Glöm inte att räkna in [[Storlek]] i [[Skadetärning#Skadebonus|Skadebonus]].
  
 
  '''<u>NPCer och [[Erfarenhet]]snivåer:</u>'''
 
  '''<u>NPCer och [[Erfarenhet]]snivåer:</u>'''
  Vanliga NPCer har så gott som alltid en [[Erfarenhet]]spoäng som går att dela på 9.
+
  Vanliga NPCers [[Erfarenhet]]spoäng går så gott som alltid att dela på 9.
 
  De hamnar således strax innan [[Talang]]en.
 
  De hamnar således strax innan [[Talang]]en.
  
Rad 50: Rad 51:
 
[[Fil:NPC Bonde Närkamp Strid.jpg|thumb|x150px|right|NPCkort för Bonde med närstridsvapen]]
 
[[Fil:NPC Bonde Närkamp Strid.jpg|thumb|x150px|right|NPCkort för Bonde med närstridsvapen]]
  
'''[[Hälsa]]:''' 12
+
'''[[Hälsa]]:''' 10
  
 
'''[[Bök & Bärförmåga|Bärförmåga]]:''' 3
 
'''[[Bök & Bärförmåga|Bärförmåga]]:''' 3
Rad 56: Rad 57:
 
'''[[Storlek]]:''' +0
 
'''[[Storlek]]:''' +0
  
'''[[Rasegenskaper|Tags]]:''' [[Rasegenskaper|Medveten]]
+
'''[[Rasegenskaper#Väsentyper|Väsentyper]]:''' [[Rasegenskaper#Väsentyper|Medveten]]
  
 
''Bönder utgör den absoluta majoriteten av Trudvangs mänskliga invånare.''
 
''Bönder utgör den absoluta majoriteten av Trudvangs mänskliga invånare.''
Rad 73: Rad 74:
 
! class="framgang" | ++  
 
! class="framgang" | ++  
 
|-
 
|-
| style="font-weight: bold;" | [[Kamp]]
+
| style="font-weight: bold;" | [[Grundegenskap|Kamp]]
 
| style="text-align: center;" | '''2'''
 
| style="text-align: center;" | '''2'''
 
| style="text-align: center;" | 4
 
| style="text-align: center;" | 4
Rad 84: Rad 85:
 
| style="text-align: center;" |  
 
| style="text-align: center;" |  
 
|-
 
|-
| style="font-weight: bold;" | [[Händighet]]
+
| style="font-weight: bold;" | [[Grundegenskap|Händighet]]
 
| style="text-align: center;" | '''2'''
 
| style="text-align: center;" | '''2'''
 
| style="text-align: center;" | 4
 
| style="text-align: center;" | 4
Rad 95: Rad 96:
 
| style="text-align: center;" |  
 
| style="text-align: center;" |  
 
|-
 
|-
| style="font-weight: bold;" | [[Fysik]]
+
| style="font-weight: bold;" | [[Grundegenskap|Fysik]]
 
| style="text-align: center;" | '''2'''
 
| style="text-align: center;" | '''2'''
 
| style="text-align: center;" |  
 
| style="text-align: center;" |  
Rad 128: Rad 129:
 
! class="framgang" | ++  
 
! class="framgang" | ++  
 
|-
 
|-
| - '''[[Uppmärksamhet]]''' [[Färdighet#Allmänna färdigheter|(Vana)]]
+
| - [[Färdighet#Allmänna färdigheter|Vaksamhet (Vana)]]
| style="text-align: center;" | '''2'''
+
| style="text-align: center;" | '''6'''
 +
| style="text-align: center;" | 1
 +
| style="text-align: center;" | 2
 
| style="text-align: center;" | 4
 
| style="text-align: center;" | 4
 
| style="text-align: center;" | 6
 
| style="text-align: center;" | 6
 
| style="text-align: center;" | 8
 
| style="text-align: center;" | 8
 
| style="text-align: center;" | 10
 
| style="text-align: center;" | 10
| style="text-align: center;" |
+
| style="text-align: center;" |
| style="text-align: center;" | 
 
| style="text-align: center;" |  
 
 
| style="text-align: center;" |  
 
| style="text-align: center;" |  
 
|-
 
|-
Rad 210: Rad 211:
 
! [[Färdighet|Favoriserade färdigheter]] (1)
 
! [[Färdighet|Favoriserade färdigheter]] (1)
 
|-
 
|-
| [[Färdighet#Fördjupande färdigheter|Grovhantverk / Sömnad & hudar]]
+
| [[Färdighet#Allmänna färdigheter|Hantverk]]
| [[Färdighet#Allmänna färdigheter|Väderbiten]]
+
| [[Färdighet#Grundfärdigheter|Grovhantverk / Sömnad & hudar]]
 
|-
 
|-
 
| [[Färdighet#Allmänna färdigheter|Arbetsam]]
 
| [[Färdighet#Allmänna färdigheter|Arbetsam]]
Rad 230: Rad 231:
 
[[Fil:NPC Huskarl Bågskytt Strid.jpg|thumb|x150px|right|NPCkort för Huskarl med avståndssvapen]]
 
[[Fil:NPC Huskarl Bågskytt Strid.jpg|thumb|x150px|right|NPCkort för Huskarl med avståndssvapen]]
  
'''[[Hälsa]]:''' 14
+
'''[[Hälsa]]:''' 13
  
 
'''[[Bök & Bärförmåga|Bärförmåga]]:''' 3
 
'''[[Bök & Bärförmåga|Bärförmåga]]:''' 3
Rad 236: Rad 237:
 
'''[[Storlek]]:''' +0
 
'''[[Storlek]]:''' +0
  
'''[[Rasegenskaper|Tags]]:''' [[Rasegenskaper|Medveten]]
+
'''[[Rasegenskaper#Väsentyper|Väsentyper]]:''' [[Rasegenskaper#Väsentyper|Medveten]]
  
''Huskalrana är de krigare som utgör bulken i en här. I Osthem kallas de för huskarlar, i Mittland för spjutkarlar och i Vastermark för värnväktare.''
+
''Huskarlarna är de krigare som utgör bulken i en här. I Osthem kallas de för huskarlar, i Mittland för spjutkarlar och i Vastermark för värnväktare.''
 
''Sköldmö är ett begrepp som används av alla Trudvangs civiliserade folk för att benämna kvinnliga krigare.''
 
''Sköldmö är ett begrepp som används av alla Trudvangs civiliserade folk för att benämna kvinnliga krigare.''
  
Rad 253: Rad 254:
 
! class="framgang" | ++  
 
! class="framgang" | ++  
 
|-
 
|-
| style="font-weight: bold;" | [[Kamp]]
+
| style="font-weight: bold;" | [[Grundegenskap|Kamp]]
 
| style="text-align: center;" | '''2'''
 
| style="text-align: center;" | '''2'''
 
| style="text-align: center;" | 4
 
| style="text-align: center;" | 4
Rad 264: Rad 265:
 
| style="text-align: center;" |  
 
| style="text-align: center;" |  
 
|-
 
|-
| style="font-weight: bold;" | [[Smidighet]]
+
| style="font-weight: bold;" | [[Grundegenskap|Smidighet]]
 
| style="text-align: center;" | '''2'''
 
| style="text-align: center;" | '''2'''
 
| style="text-align: center;" | 4
 
| style="text-align: center;" | 4
Rad 275: Rad 276:
 
| style="text-align: center;" |  
 
| style="text-align: center;" |  
 
|-
 
|-
| style="font-weight: bold;" | [[Fysik]]
+
| style="font-weight: bold;" | [[Grundegenskap|Fysik]]
 
| style="text-align: center;" | '''2'''
 
| style="text-align: center;" | '''2'''
 
| style="text-align: center;" |  
 
| style="text-align: center;" |  
Rad 308: Rad 309:
 
! class="framgang" | ++  
 
! class="framgang" | ++  
 
|-
 
|-
| - '''[[Uppmärksamhet]]''' [[Färdighet#Allmänna färdigheter|(Vana)]]
+
| - [[Färdighet#Allmänna färdigheter|Vaksamhet (Vana)]]
| style="text-align: center;" | '''2'''
+
| style="text-align: center;" | '''6'''
 +
| style="text-align: center;" | 1
 +
| style="text-align: center;" | 2
 
| style="text-align: center;" | 4
 
| style="text-align: center;" | 4
 
| style="text-align: center;" | 6
 
| style="text-align: center;" | 6
 
| style="text-align: center;" | 8
 
| style="text-align: center;" | 8
 
| style="text-align: center;" | 10
 
| style="text-align: center;" | 10
| style="text-align: center;" |
+
| style="text-align: center;" |
| style="text-align: center;" | 
 
| style="text-align: center;" |  
 
 
| style="text-align: center;" |  
 
| style="text-align: center;" |  
 
|-
 
|-
Rad 375: Rad 376:
 
|}
 
|}
  
  '''Notis:''' Bågskyttar slår [[Försvarshandlingar|Gard]] med samma värde som [[Försvarshandlingar|Ducka]] eftersom de inte har [[Färdighet|Närkamp]].
+
  '''Notis:''' Bågskyttar slår [[Försvarshandlingar|Gard]] med samma värde som [[Försvarshandlingar|Ducka]] eftersom de inte har [[Färdighet#Grundfärdigheter|Närkamp]].
  
 
{| class="wikitable"
 
{| class="wikitable"
Rad 390: Rad 391:
 
| [[Färdighet#Allmänna färdigheter|Packåsna]]
 
| [[Färdighet#Allmänna färdigheter|Packåsna]]
 
|-
 
|-
| [[Färdighet#Fördjupande färdigheter|Närkamp / Pricksäkerhet]]
+
| [[Färdighet#Grundfärdigheter|Närkamp / Pricksäkerhet]]
 
|  
 
|  
 
|}
 
|}
Rad 400: Rad 401:
 
[[Fil:NPC Hirdman Närkamp Strid.jpg|thumb|x150px|right|NPCkort för Hirdman med närstridsvapen]]
 
[[Fil:NPC Hirdman Närkamp Strid.jpg|thumb|x150px|right|NPCkort för Hirdman med närstridsvapen]]
  
'''[[Hälsa]]:''' 18
+
'''[[Hälsa]]:''' 19
  
 
'''[[Bök & Bärförmåga|Bärförmåga]]:''' 5
 
'''[[Bök & Bärförmåga|Bärförmåga]]:''' 5
Rad 406: Rad 407:
 
'''[[Storlek]]:''' +0 (+1 för [[Talang|Stadig]])
 
'''[[Storlek]]:''' +0 (+1 för [[Talang|Stadig]])
  
'''[[Rasegenskaper|Tags]]:''' [[Rasegenskaper|Medveten]]
+
'''[[Rasegenskaper#Väsentyper|Väsentyper]]:''' [[Rasegenskaper|Medveten]]
  
 
''Kärnan av hären, den s.k. "hirden", utgörs av härens dugligaste krigare.''
 
''Kärnan av hären, den s.k. "hirden", utgörs av härens dugligaste krigare.''
Rad 423: Rad 424:
 
! class="framgang" | ++  
 
! class="framgang" | ++  
 
|-
 
|-
| style="font-weight: bold;" | [[Kamp]]
+
| style="font-weight: bold;" | [[Grundegenskap|Kamp]]
 
| style="text-align: center;" | '''4'''
 
| style="text-align: center;" | '''4'''
 
| style="text-align: center;" | 2
 
| style="text-align: center;" | 2
Rad 434: Rad 435:
 
| style="text-align: center;" |  
 
| style="text-align: center;" |  
 
|-
 
|-
| style="font-weight: bold;" | [[Smidighet]]
+
| style="font-weight: bold;" | [[Grundegenskap|Smidighet]]
 
| style="text-align: center;" | '''2'''
 
| style="text-align: center;" | '''2'''
 
| style="text-align: center;" | 4
 
| style="text-align: center;" | 4
Rad 445: Rad 446:
 
| style="text-align: center;" |  
 
| style="text-align: center;" |  
 
|-
 
|-
| style="font-weight: bold;" | [[Uppmärksamhet]]
+
| style="font-weight: bold;" | [[Grundegenskap|Händighet]]
 
| style="text-align: center;" | '''2'''
 
| style="text-align: center;" | '''2'''
 
| style="text-align: center;" | 4
 
| style="text-align: center;" | 4
Rad 456: Rad 457:
 
| style="text-align: center;" |  
 
| style="text-align: center;" |  
 
|-
 
|-
| style="font-weight: bold;" | [[Fysik]]
+
| style="font-weight: bold;" | [[Grundegenskap|Fysik]]
 
| style="text-align: center;" | '''4'''
 
| style="text-align: center;" | '''4'''
 
| style="text-align: center;" |  
 
| style="text-align: center;" |  
Rad 489: Rad 490:
 
! class="framgang" | ++  
 
! class="framgang" | ++  
 
|-
 
|-
| - '''[[Uppmärksamhet]]''' [[Färdighet#Allmänna färdigheter|(Vana)]]
+
| - [[Färdighet#Allmänna färdigheter|Vaksamhet (Vana)]]
| style="text-align: center;" | '''4'''
+
| style="text-align: center;" | '''6'''
 +
| style="text-align: center;" | 1
 
| style="text-align: center;" | 2
 
| style="text-align: center;" | 2
 
| style="text-align: center;" | 4
 
| style="text-align: center;" | 4
Rad 496: Rad 498:
 
| style="text-align: center;" | 8
 
| style="text-align: center;" | 8
 
| style="text-align: center;" | 10
 
| style="text-align: center;" | 10
| style="text-align: center;" | 
+
| style="text-align: center;" |
| style="text-align: center;" |  
 
 
| style="text-align: center;" |  
 
| style="text-align: center;" |  
 
|-
 
|-
Rad 535: Rad 536:
 
| - [[Försvarshandlingar|Gard]]
 
| - [[Försvarshandlingar|Gard]]
 
| style="text-align: center;" | '''6'''
 
| style="text-align: center;" | '''6'''
 +
| style="text-align: center;" | 1
 
| style="text-align: center;" | 2
 
| style="text-align: center;" | 2
 
| style="text-align: center;" | 4
 
| style="text-align: center;" | 4
Rad 540: Rad 542:
 
| style="text-align: center;" | 8
 
| style="text-align: center;" | 8
 
| style="text-align: center;" | 10
 
| style="text-align: center;" | 10
| style="text-align: center;" | 
 
 
| style="text-align: center;" |  
 
| style="text-align: center;" |  
 
| style="text-align: center;" |  
 
| style="text-align: center;" |  
Rad 573: Rad 574:
 
|-
 
|-
 
| [[Färdighet#Allmänna färdigheter|Fältslag]]
 
| [[Färdighet#Allmänna färdigheter|Fältslag]]
|  
+
| [[Färdighet#Allmänna färdigheter|Vaksamhet]]
 
|-
 
|-
| [[Färdighet#Fördjupande färdigheter|Närkamp / Pricksäkerhet]]
+
| [[Färdighet#Grundfärdigheter|Närkamp / Pricksäkerhet]]
 
|  
 
|  
 
|}
 
|}
Rad 589: Rad 590:
  
  
'''[[Hälsa]]:''' 14
+
'''[[Hälsa]]:''' 13
  
 
'''[[Bök & Bärförmåga|Bärförmåga]]:''' 4
 
'''[[Bök & Bärförmåga|Bärförmåga]]:''' 4
Rad 595: Rad 596:
 
'''[[Storlek]]:''' +0
 
'''[[Storlek]]:''' +0
  
'''[[Rasegenskaper|Tags]]:''' [[Rasegenskaper|Medveten]]
+
'''[[Rasegenskaper#Väsentyper|Väsentyper]]:''' [[Rasegenskaper|Medveten]]
  
 
''Alfer är kända för sin skicklighet och precision i strid, och under gångna tidsåldrar dominerade de Trudvang från öst till väst. Men efter "Den långa stormen" så fanns bara spillror av deras en gång storslagna civilisation kvar, och järnets intåg har ytterligare försvagat deras ställning i världen. Men snabba fötter skyddar ofta bättre än den tyngsta rustning, och även flintspetsar går att förgifta ...''  
 
''Alfer är kända för sin skicklighet och precision i strid, och under gångna tidsåldrar dominerade de Trudvang från öst till väst. Men efter "Den långa stormen" så fanns bara spillror av deras en gång storslagna civilisation kvar, och järnets intåg har ytterligare försvagat deras ställning i världen. Men snabba fötter skyddar ofta bättre än den tyngsta rustning, och även flintspetsar går att förgifta ...''  
Rad 615: Rad 616:
 
! class="framgang" | ++  
 
! class="framgang" | ++  
 
|-
 
|-
| style="font-weight: bold;" | [[Kamp]]
+
| style="font-weight: bold;" | [[Grundegenskap|Kamp]]
 
| style="text-align: center;" | '''4'''
 
| style="text-align: center;" | '''4'''
 
| style="text-align: center;" | 2
 
| style="text-align: center;" | 2
Rad 626: Rad 627:
 
| style="text-align: center;" |  
 
| style="text-align: center;" |  
 
|-
 
|-
| style="font-weight: bold;" | [[Smidighet]]
+
| style="font-weight: bold;" | [[Grundegenskap|Smidighet]]
 
| style="text-align: center;" | '''4'''
 
| style="text-align: center;" | '''4'''
 
| style="text-align: center;" | 2
 
| style="text-align: center;" | 2
Rad 637: Rad 638:
 
| style="text-align: center;" |  
 
| style="text-align: center;" |  
 
|-
 
|-
| style="font-weight: bold;" | [[Uppmärksamhet]]
+
| style="font-weight: bold;" | [[Grundegenskap|Händighet]]
 
| style="text-align: center;" | '''2'''
 
| style="text-align: center;" | '''2'''
 
| style="text-align: center;" | 4
 
| style="text-align: center;" | 4
Rad 648: Rad 649:
 
| style="text-align: center;" |  
 
| style="text-align: center;" |  
 
|-
 
|-
| style="font-weight: bold;" | [[Fysik]]
+
| style="font-weight: bold;" | [[Grundegenskap|Fysik]]
 
| style="text-align: center;" | '''2'''
 
| style="text-align: center;" | '''2'''
 
| style="text-align: center;" |  
 
| style="text-align: center;" |  
Rad 681: Rad 682:
 
! class="framgang" | ++  
 
! class="framgang" | ++  
 
|-
 
|-
| - '''[[Uppmärksamhet]]''' [[Färdighet#Allmänna färdigheter|(Vana)]]
+
| - [[Färdighet#Allmänna färdigheter|Vaksamhet (Vana)]]
| style="text-align: center;" | '''4'''
+
| style="text-align: center;" | '''6'''
 +
| style="text-align: center;" | 1
 
| style="text-align: center;" | 2
 
| style="text-align: center;" | 2
 
| style="text-align: center;" | 4
 
| style="text-align: center;" | 4
Rad 688: Rad 690:
 
| style="text-align: center;" | 8
 
| style="text-align: center;" | 8
 
| style="text-align: center;" | 10
 
| style="text-align: center;" | 10
| style="text-align: center;" | 
+
| style="text-align: center;" |
| style="text-align: center;" |  
 
 
| style="text-align: center;" |  
 
| style="text-align: center;" |  
 
|-
 
|-
Rad 727: Rad 728:
 
| - [[Försvarshandlingar|Gard]]
 
| - [[Försvarshandlingar|Gard]]
 
| style="text-align: center;" | '''6'''
 
| style="text-align: center;" | '''6'''
 +
| style="text-align: center;" | 1
 
| style="text-align: center;" | 2
 
| style="text-align: center;" | 2
 
| style="text-align: center;" | 4
 
| style="text-align: center;" | 4
Rad 732: Rad 734:
 
| style="text-align: center;" | 8
 
| style="text-align: center;" | 8
 
| style="text-align: center;" | 10
 
| style="text-align: center;" | 10
| style="text-align: center;" | 
 
 
| style="text-align: center;" |  
 
| style="text-align: center;" |  
 
| style="text-align: center;" |  
 
| style="text-align: center;" |  
Rad 748: Rad 749:
 
|}
 
|}
  
  '''Notis:''' Bågskyttar slår [[Försvarshandlingar|Gard]] med samma värde som [[Försvarshandlingar|Ducka]] eftersom de inte har [[Färdighet#Fördjupande färdigheter|Närkamp]].
+
  '''Notis:''' Bågskyttar slår [[Försvarshandlingar|Gard]] med samma värde som [[Försvarshandlingar|Ducka]] eftersom de inte har [[Färdighet#Grundfärdigheter|Närkamp]].
  
 
{| class="wikitable"
 
{| class="wikitable"
Rad 755: Rad 756:
 
|-
 
|-
 
| [[Färdighet#Allmänna färdigheter|Slagsmål]]
 
| [[Färdighet#Allmänna färdigheter|Slagsmål]]
| [[Färdighet#Fördjupande färdigheter|Vaksamhet]]
+
| [[Färdighet#Allmänna färdigheter|Vaksamhet]]
 
|-
 
|-
 
| [[Färdighet#Allmänna färdigheter|Seglivad]]
 
| [[Färdighet#Allmänna färdigheter|Seglivad]]
| [[Färdighet#Allmänna färdigheter|Överlevnad]]
+
| [[Färdighet#Grundfärdigheter|Överlevnad]]
 
|-
 
|-
| [[Färdighet#Fördjupande färdigheter|Närkamp / Pricksäkerhet]]
+
| [[Färdighet#Grundfärdigheter|Närkamp / Pricksäkerhet]]
| [[Färdighet#Fördjupande färdigheter|Lönndom]]
+
| [[Färdighet#Grundfärdigheter|Lönndom]]
 
|-
 
|-
 
| [[Färdighet#Allmänna färdigheter|Flyfotad]]
 
| [[Färdighet#Allmänna färdigheter|Flyfotad]]
 
|  
 
|  
 
|-
 
|-
| [[Färdighet#Allmänna färdigheter|Vana ( x )]]
+
| [[Färdighet#Allmänna färdigheter|Packåsna]]
 
|  
 
|  
 
|-
 
|-
| [[Färdighet#Allmänna färdigheter|Packåsna]]
+
| [[Färdighet#Allmänna färdigheter|Vana ( x )]]
 
|  
 
|  
 
|}
 
|}
  
  '''<u>Järnvek (2):</u>'''
+
  '''<u>[[Rasegenskaper#Järnvek|Järnvek (2)]]:</u>'''
 
  # Anfall med [[Material|Järn]][[Vapen]] som orsakar [[Skadeyttring]] ger +3 [[Påfrestning|Skada]].
 
  # Anfall med [[Material|Järn]][[Vapen]] som orsakar [[Skadeyttring]] ger +3 [[Påfrestning|Skada]].
  # Att vidröra [[Material|Järn]] känns isande kallt och ger 3 temporär [[Påfrestning]] / [[Stridsrunda]]. Denna [[Påfrestning]] hävs 1 [[Stridsrunda]] efter att man släppt [[Utrustning|Föremålet]].
+
  # Att vidröra [[Material|Järn]] känns isande kallt och ger 3 temporär [[Påfrestning]] / [[Introduktion (Strid)|Stridsrunda]]. Denna [[Påfrestning]] hävs 1 [[Introduktion (Strid)|Stridsrunda]] efter att man släppt [[Utrustning|Föremålet]].
  # Att bära [[Utrustning]] av [[Material|Järn]] (utan att vidröra det direkt) ger 1 temporär [[Påfrestning]] per [[Material]]enhet [[Material|Järn]] man kånkar runt på (dock inte per [[Stridsrunda]]).
+
  # Att bära [[Utrustning]] av [[Material|Järn]] (utan att vidröra det direkt) ger 1 temporär [[Påfrestning]] per [[Material]]enhet [[Material|Järn]] man kånkar runt på (dock inte per [[Introduktion (Strid)|Stridsrunda]]).
  
  '''<u>Finlemmad:</u>'''
+
  '''<u>[[Rasegenskaper#Övrigt|Finlemmad]]:</u>'''
  # Får inte öka '''[[Fysik]]''' ifall '''[[Fysik]]''' ökades förra [[Erfarenhet]]snivån.
+
  # Får inte öka '''[[Grundegenskap|Fysik]]''' ifall '''[[Grundegenskap|Fysik]]''' ökades förra [[Erfarenhet]]snivån.
  
 
  '''[[Talang|Kvick / Skarpskytt]]'''
 
  '''[[Talang|Kvick / Skarpskytt]]'''
Rad 789: Rad 790:
 
*[[Rollperson]]
 
*[[Rollperson]]
 
*[[Bakgrund]]
 
*[[Bakgrund]]
*[[SL]]
 
 
*[[Komplikation]]
 
*[[Komplikation]]
 
*[[Ödesvald]]
 
*[[Ödesvald]]
Rad 797: Rad 797:
  
 
== Tools ==
 
== Tools ==
 +
Tillsvidare så har jag stulit art från Theo, Magnus och Anders Blom. '''Se:''' [http://www.riotminds.se/upload/docs/trudvang_namn.pdf?PHPSESSID=bddc7ee834695e8081dabea1456f79b4]
 
<gallery widths=200px heights=200px perrow=7 caption=>
 
<gallery widths=200px heights=200px perrow=7 caption=>
 
File:NPCFormulär Strid.jpg|'''Tomma stridsformulär för NPCs.''' Se [[Formulärsguide (NPC)]].
 
File:NPCFormulär Strid.jpg|'''Tomma stridsformulär för NPCs.''' Se [[Formulärsguide (NPC)]].
 
</gallery>
 
</gallery>

Nuvarande version från 8 maj 2017 kl. 11.42

NonPlayerCharacter. En karaktär som styrs av SL. Längre ned finns några arketyper listade.

Ödesvalda NPCs:
Detta förekommer visserligen men är sällsynt.
En hjälte, huvudskurk eller trollkarl är exempel på NPCs som borde vara Ödesvalda.
Det kan förståss också gälla NPCs som av någon annan anledning är centrala i kampanjen.
NPCs och Hälsa:
De allra flesta NPCs drar sig ur en strid då de är Skadade.
NPCs och Komplikationer:
När en NPC hamnar på en Framgångsnivå med en Komplikation så slår SL [1T6].
[1-4] innebär att NPCn inte tar någon Komplikation.
[5-6] innebär att den “tar Komplikationen”. Komplikationen har dock ingen effekt.

# Denna regel kan undantas allierade NPCs, men då drabbas de personligen av Komplikationen.
# NPCs kan inte generera Komplikationspoäng.
NPCs, Komplikationer och Sköldar:
NPCs med Sköldar får +1 på T6an när de slår för Komplikationer i Försvarshandlingar.

Bestiarium:

Notis: NPCs av Spelbara raser finns nedan.


Exempel NPCs

Yrkesfärdigheter:
Detta är de Färdigheter som är mest centrala i NPCns värv. En krigare t ex. har alltid lagt ett Färdighetspoäng i Närkamp eller Pricksäkerhet.
NPCn har samtliga Yrkesfärdigheter.
Favoriserade Färdigheter ( x ):
NPCn har så gott som alltid några av dessa. Hur många som plockas står skrivet inom parantes i rubriken och avgörs av NPCns Erfarenhetsnivå.
Skadebonus (SB):
Denna står inte utskriven på annat än Slagsmål eftersom det beror på vilket Material deras Vapen är gjort i.
Glöm inte att räkna in Storlek i Skadebonus.
NPCer och Erfarenhetsnivåer:
Vanliga NPCers Erfarenhetspoäng går så gott som alltid att dela på 9.
De hamnar således strax innan Talangen.


Bonde (Normal)

NPCkort för Bonde med närstridsvapen

Hälsa: 10

Bärförmåga: 3

Storlek: +0

Väsentyper: Medveten

Bönder utgör den absoluta majoriteten av Trudvangs mänskliga invånare. De vallar får, tröskar råg, maler säd och snackar skit om grannbyn.

Grundegenskap Värde DL- DL L- L VL- VL + ++
Kamp 2 4 6 8 10
Händighet 2 4 6 8 10
Fysik 2
Resten 0 6 8 10
Egna Framgångsslag Värde DL- DL L- L VL- VL + ++
- Vaksamhet (Vana) 6 1 2 4 6 8 10
- Hantverk ( x ) med Tungt Redskapspaket 8 - 1 2 4 6 8 10
- Anfall med Kasst Lätt Vapen 3 3 5 7 9
- Anfall med Kasst Medeltungt Vapen 4 2 4 6 8 10
- Anfall med Kasst Tungt Vapen 5 1 3 5 7 9
- Gard 2 4 6 8 10
- Ducka 2 4 6 8 10
Yrkesfärdigheter Favoriserade färdigheter (1)
Hantverk Grovhantverk / Sömnad & hudar
Arbetsam Kok-konst
Överlevnad Packåsna
Vana ( x ) Djurskötsel



Huskarl (Normal)

NPCkort för Huskarl med närstridsvapen
NPCkort för Huskarl med avståndssvapen

Hälsa: 13

Bärförmåga: 3

Storlek: +0

Väsentyper: Medveten

Huskarlarna är de krigare som utgör bulken i en här. I Osthem kallas de för huskarlar, i Mittland för spjutkarlar och i Vastermark för värnväktare. Sköldmö är ett begrepp som används av alla Trudvangs civiliserade folk för att benämna kvinnliga krigare.

Grundegenskap Värde DL- DL L- L VL- VL + ++
Kamp 2 4 6 8 10
Smidighet 2 4 6 8 10
Fysik 2
Resten 0 6 8 10
Egna Framgångsslag Värde DL- DL L- L VL- VL + ++
- Vaksamhet (Vana) 6 1 2 4 6 8 10
- Anfall med Lätt Vapen 6 1 2 4 6 8 10
- Anfall med Medeltungt Vapen 7 - 1 3 5 7 9
- Anfall med Tungt Vapen 8 - 1 2 4 6 8 10
- Gard 4 2 4 6 8 10
- Ducka 2 4 6 8 10
Notis: Bågskyttar slår Gard med samma värde som Ducka eftersom de inte har Närkamp.
Yrkesfärdigheter Favoriserade färdigheter (1)
Slagsmål Bar bringa
Seglivad Fältslag
Vana ( x ) Packåsna
Närkamp / Pricksäkerhet



Hirdman (Erkänd)

NPCkort för Hirdman med närstridsvapen

Hälsa: 19

Bärförmåga: 5

Storlek: +0 (+1 för Stadig)

Väsentyper: Medveten

Kärnan av hären, den s.k. "hirden", utgörs av härens dugligaste krigare. De blir rikligt belönade och står högt i rang.

Grundegenskap Värde DL- DL L- L VL- VL + ++
Kamp 4 2 4 6 8 10
Smidighet 2 4 6 8 10
Händighet 2 4 6 8 10
Fysik 4
Resten 0 6 8 10
Egna Framgångsslag Värde DL- DL L- L VL- VL + ++
- Vaksamhet (Vana) 6 1 2 4 6 8 10
- Anfall med Lätt Vapen 8 - 1 2 4 6 8 10
- Anfall med Medeltungt Vapen 9 - - 1 3 5 7 9
- Anfall med Tungt Vapen 10 - - 1 2 4 6 8 10
- Gard 6 1 2 4 6 8 10
- Ducka 4 2 4 6 8 10
Yrkesfärdigheter Favoriserade färdigheter (2)
Slagsmål Bar bringa
Seglivad Väderbiten
Packåsna Rustningsbärare
Vana ( x ) Underhållning
Fältslag Vaksamhet
Närkamp / Pricksäkerhet
Stadig / Skarpskytt



Alfkrigare (Erkänd)

Korpikalla.jpg
NPCkort för Alfkrigare med pilbåge


Hälsa: 13

Bärförmåga: 4

Storlek: +0

Väsentyper: Medveten

Alfer är kända för sin skicklighet och precision i strid, och under gångna tidsåldrar dominerade de Trudvang från öst till väst. Men efter "Den långa stormen" så fanns bara spillror av deras en gång storslagna civilisation kvar, och järnets intåg har ytterligare försvagat deras ställning i världen. Men snabba fötter skyddar ofta bättre än den tyngsta rustning, och även flintspetsar går att förgifta ...

Notis: Alfer är Järnveka och använder därför Primitiva Vapen och Bronsvapen. De är dock flitiga användare av Gift.

NPCkort för Alfkrigare med närstridsvapen


Grundegenskap Värde DL- DL L- L VL- VL + ++
Kamp 4 2 4 6 8 10
Smidighet 4 2 4 6 8 10
Händighet 2 4 6 8 10
Fysik 2
Resten 0 6 8 10
Egna Framgångsslag Värde DL- DL L- L VL- VL + ++
- Vaksamhet (Vana) 6 1 2 4 6 8 10
- Anfall med Ypperligt Lätt Vapen 9 - - 1 3 5 7 9
- Anfall med Ypperligt Medeltungt Vapen 10 - - 1 2 4 6 8 10
- Anfall med Ypperligt Tungt Vapen 11 - - - 1 3 5 7 9
- Gard 6 1 2 4 6 8 10
- Ducka 4 2 4 6 8 10
Notis: Bågskyttar slår Gard med samma värde som Ducka eftersom de inte har Närkamp.
Yrkesfärdigheter Favoriserade färdigheter (2)
Slagsmål Vaksamhet
Seglivad Överlevnad
Närkamp / Pricksäkerhet Lönndom
Flyfotad
Packåsna
Vana ( x )
Järnvek (2):
# Anfall med JärnVapen som orsakar Skadeyttring ger +3 Skada.
# Att vidröra Järn känns isande kallt och ger 3 temporär Påfrestning / Stridsrunda. Denna Påfrestning hävs 1 Stridsrunda efter att man släppt Föremålet.
# Att bära Utrustning av Järn (utan att vidröra det direkt) ger 1 temporär Påfrestning per Materialenhet Järn man kånkar runt på (dock inte per Stridsrunda).
Finlemmad:
# Får inte öka Fysik ifall Fysik ökades förra Erfarenhetsnivån.
Kvick / Skarpskytt



Relevanta länkar

Tools

Tillsvidare så har jag stulit art från Theo, Magnus och Anders Blom. Se: [1]