Närstridsanfall

Från Rollspel
Hoppa till: navigering, sök

Kategori: Framgångstabell

Närstridsanfall slås då någon Anfaller går i Frenesi eller Greppar någon.

Framgångsslag: [1T10] + [Kamp] + [2 ifall man har Närkamp] + [1-5 ifall man har Vapen]
Vanlig Komplikation: Slitage eller 1T6 Skada

Motståndsslag: Gard eller Slänga sig undan

Tidsåtgång: Beror på Anfallshandlingen.
Ta sin tid: Manöver.
Utfall Resultat
Misslyckat Ingen effekt.
Delvis lyckat (DL) Målet drabbas av 1 Skadetärning.
Lyckat (L) Målet drabbas av 2 Skadetärningar.
Väldigt lyckat (VL) Målet drabbas av 3 Skadetärningar.


Svårighetsgrad Värde Förklaring
Elementär +8 Så enkelt att man normalt sett inte slår något slag.
Lätt +4 Så enkelt att de flesta borde klara det.
Normal +0 De flesta borde klara det efter lite om och men.
Svår -4 Handlingen överlåts med fördel åt experter.
Absurt -8 Inte ens experter kan räkna med att klara det.
Ljus Värde
Ljust / Dunkelt +0
Mörkt -4
Notis: Nattssyn minskar minus från Mörker till -2 istället för -4.


Regler för Närstrid

Krav: För att vara i Närstrid krävs att man befinner sig i samma Enhet och att det råder tumult.
Skjuta in i Närstrid:
Att Skjuta eller Kasta in i Närstrid är Riskabelt. Komplikation innebär då att [1T6] slås. 
[1-3] Komplikationen har ingen effekt.
[4-5] En allierad drabbas av ett Delvis lyckat (DL) Anfall från skytten. 
[ 6 ] En allierad drabbas av ett Lyckat (L) Anfall från skytten. 
 # Ifall den allierade träffas så träffas inte målet 
 # Skadebonus från Skarpskytt gäller ej mot allierad
Sikta i Närstrid:
Om man Siktar i Närstrid så får alla inblandade Anfalla gratis
Ladda i Närstrid:
Om man Laddar i Närstrid så får alla inblandade en chans att Anfalla gratis.
Förflytta sig ut ur Närstrid:
Om man Förflyttar sig ut ur Närstrid utan att Dra sig ur så får alla inblandade Anfalla gratis.


Relevanta karaktärsegenskaper

Relevanta länkar