Introduktion (Strid)

Från Rollspel
Hoppa till: navigering, sök

Stridsrundan och Handlingar

Stridsrundan:
En strid delas upp i Stridsrundor (SR). 
Den faktiska längden på en Stridsrunda varierar, men mellan 8 och 15 sekunder är väl någon form av riktvärde.
Alla karakärer får som regel 2 Handlingspoäng per Stridsrunda. 
När samtliga stridande har spenderat sina Handlingspoäng är Stridsrundan slut och nästa Stridsrunda tar sin början. 
Man kan inte spara Handlingspoäng från en Stridsrunda till en annan.
Handlingar:
Varje karaktär har från början 2 Handlingspoäng (HP) att använda varje Stridsrunda. 
Olika Handlingar förbrukar olika många Handlingspoäng. 
Man har rätt att använda samtliga Handlingspoäng innan det är nästa karaktärs tur. 
Man har också rätt att spara Handlingspoäng för senare bruk. De kan dock inte sparas från en Stridsrunda till en annan.
Se Handlingstyper nedan.
Skadad:
Är man Skadad så får man -1 Handlingspoäng / Stridsrunda.
Mana:
# Man kan spendera 1 Mana för att få 1 extra Handlingspoäng under 1 Stridsrunda.
# Detta kan bara göras 1 gång / Stridsrunda.
# Man är fortfarande begränsad till max 1 Anfallshandling per Stridsrunda.


Handlingstyper

Försvarshandlingar:
Att avvärja olika typer av Anfall i strid.
Försvarshandlingar är att betrakta som "stances" och gäller mot alla inkommande anfall den Stridsrundan.
Dessa behöver inte göras på ens egen tur, utan kan göras som respons på någon annans Anfallshandling.
Anfallshandlingar:
Att dela ut Stryk i strid.

Notis: Man kan inte göra mer än 1 Anfallshandling per Stridsrunda.
Förflyttningshandlingar:
Gå, Hoppa, simma, klättra och springa är exempel på Förflyttningshandling.

Notis: Man kan inte göra mer än 1 Förflyttningshandling per Stridsrunda.
Allmänna handlingar:
Samtliga Handlingar som inte passar i någon annan kategori.
Hit hör alltifrån att Manövrera till Stoppa blodförlust och Tillverka Föremål.


Initiativ

Första Stridsrundan:
Första Stridsrundan så avgör situationen helt vem som börjar.
Stråtrövarna som ligger i bakhåll kommer agera före de Överrumplade vandrarna och missdådaren som plötsligt drar Dolk mitt i en konversation agerar före sin samtalspartner.
Skulle situationen vara ganska jämnlik så avgör man Initiativ på sedvanligt sätt.
Hur Intitiativ avgörs resten av striden:
Den med högst Kamp börjar. Man kan såklart avvakta ifall man vill.
Har flera karaktärer samma Kamp så agerar den med högst Erfarenhetspoäng. 
Skulle det fortfarande vara lika så agerar Ödesvalda karaktärer innan vanliga NPCs.

Tips: Detta är ett rätt dödligt system, så det är viktigt att få in första träffen.
Vad händer ifall ingen vill agera först?
Då får den med lägst Kamp börja.


Introduktion

Introduktion för närstridaren:
De två mest grundläggande Handlingarna i Närstriden är Anfall och Gard.
Korta Förflyttningar görs gratis.
Se: Närstridsanfall

Primär Grundegenskap: Kamp
Relevanta Färdigheter: Närkamp, Seglivad och Flyfotad.
Relevanta Talanger: Stadig och Kvick.
Introduktion för skytten:
De två mest grundläggande Handlingarna för skytten är Ladda och Skjuta.
Att Förflytta sig med Viddvapen är ett jäkla gissel.
Se: Avståndsanfall

Primär Grundegenskap: Kamp
Relevanta Färdigheter: Pricksäkerhet, Seglivad och Packåsna.
Relevanta Talanger: Skarpskytt och Kvick. Primärt Skarpskytt.


Relevanta länkar: