Försvarshandlingar

Från Rollspel
Hoppa till: navigering, sök

Försvarshandlingar utförs för att undgå eller begränsa Skadan från inkommande anfall.


Regler

Man slår ett Motståndsslag per anfallsslag:
Varje anfallsslag möts av ett separat Motståndsslag.
Skulle någon försöka undvika två anfallsslag så skulle anfallslagen möta varsitt Motståndsslag. 
Försvarshandlingar görs responsivt:
Försvarshandlingar görs då man blir anfallen, inte på ens egen tur. 
Tips: Det brukar vara en bra idé att spara en Handlingspoäng så att man kan försvara sig.
En Försvarshandling skyddar mot flera anfallsslag:
Försvarshandlingar gäller mot samtliga inkommande anfall tills det är ens egen tur igen.
När dras Utmattningen av?
All Utmattning som Handlingar kostar dras av efter det att Handlingen är utförd.


Lista

Gard (1 Handlingspoäng)

Man ställer sig i gard och är beredd på att parera eller undvika inkommande Närstridsanfall.

Slag: Motståndsslag med Kamp + Närkamp
Vanliga Komplikationer: Slitage

# Gäller mot alla inkommande Närstridsanfall tills  det är karaktärens Tur igen.
# Gör eventuell Laddning ogjord.


Ducka (1 Handlingspoäng)

Man håller uppsikt och är beredd på att undvika inkommande projektiler.

Slag: Motståndsslag med Kamp
Vanliga Komplikationer: Slitage

# Gäller mot alla inkommande Avståndsanfall tills det är karaktärens Tur igen.


Slänga sig undan (2 Handlingspoäng)

Man struntar i annat och kastar sig undan det inkommande anfallet.

Slag mot Avståndsanfall: Motståndsslag med Kamp +2
Slag mot Närstridsanfall: Motståndsslag med Kamp + Närkamp +2
Vanliga Komplikationer: Slitage
Utmattning: 2 (Inträffar efter det att Handlingen är utförd.)

# Gäller mot alla inkommande Anfallshandlingar (Utom Bryta sig loss) tills det är karaktärens Tur igen.
# Funkar inte när man är Greppad.
# Man börjar nästa Stridsrunda Liggandes.
# Gör eventuell Laddning ogjord.


Relevanta karaktärsegenskaper

Relevanta länkar