Experiment2

Från Rollspel
Hoppa till: navigering, sök

Tabell för Redskapspaket

Viktklass Bök Kass kvalitét Pris Normal kvalitét Pris Ypperlig kvalitét Pris
Lätt 0 +0 på Framgångsslag 2 +2 på Framgångsslag 8 +3 på Framgångsslag 32
Medeltung 1 +1 på Framgångsslag 4 +3 på Framgångsslag 16 +4 på Framgångsslag 64
Tung 2 +2 på Framgångsslag 8 +4 på Framgångsslag 32 +5 på Framgångsslag 128
Vad ska man med kassa, lätta redskapspaket till?
Den enda fördelen dessa har är att man kan ta en komplikation på dem.



Tabell för reseutrustning

Viktklass Bök Kass kvalitét Pris Normal kvalitét Pris Ypperlig kvalitét Pris Exempel:
Inget 0 -3 Trevnad -3 Trevnad -3 Trevnad Inte mer än ett par brokor på kroppen. Sover under bar himmel.
Lätt 0 -2 Trevnad 2 +0 Trevnad 8 +1 Trevnad 32 Klädd för sommar eller vistelse inomhus. Kanske bär på ett litet vattenskinn. Inte mycket mer än en filt eller två att sova under.
Medeltung 1 +0 Trevnad 4 +2 Trevnad 16 +3 Trevnad 64 Vattenskinn, mantel, rejäla kläder och mössa. Sover under ett regnskydd och ett par ullfiltar.
Tung 2 +2 Trevnad 8 +4 Trevnad 32 +5 Trevnad 128 Vattenskinn, mantel, rejäla vinterkläder, vantar och mössa. Bär också på ett par ullfiltar, någon fäll och ett litet tält i rejäl ull samt ett mindre kokkärl i keramik.
Dela läger:
# Ifall man delar med sig av en sängplats så får man antingen se till bära flera läger, eller vara beredd att ge bort sin Trevnad till den som sover i ens läger.


Tabell för dagsranson

Viktklass Bök Kass kvalitét Pris Normal kvalitét Pris Ypperlig kvalitét Pris
Inget 0 -3 Trevnad -3 Trevnad -3 Trevnad
Lätt 1/4 -2 Trevnad 1/8 +0 Trevnad 1/2 +1 Trevnad 2
Ransonering:
Ifall man äter halva dagsransoner så räknas maten som 1 nivå sämre.
Kass mat går inte att ransonera.
Slå hop och dela upp mat: 
2 Lätta ransoner kan användas som 1 Tung, förutsatt att de är av samma kvalité. 1 Tung ranson kan delas upp till 2 Lätta.
Har inga regler för svält ännu: 
Regler för svält kommer i en senare patch. Tills dess kan ju SL hitta på obehagliga effekter.
Dessutom är -2 Trevnad rätt drygt bara det.














Bökighet (Bök)

Bök representerar ett Föremåls vikt, volym, behov av skötsel etc. En kompositbåge är tillexempel ofta mindre än en långbåge, men är å andra sidan känsligare för väta etc. Därför har jag räknat deras Bök som samma.
Rent regelmekaniskt är Bök för Bärförmåga vad Påfrestning är för Hälsa.


Bärförmåga

Bärförmåga visar hur mycket Bök en karaktär kan ta innan den börjar prestera sämre.

Fysik / 2 + 2 = Bärförmåga


Packningsnivåer

När någon bär på mer Bök än den har Bärförmåga så åker den ned en Packningsnivå.
Totalt finns det fyra Packningsnivåer: Obehindrad, Belastad, Hindrad, Överbelamrad.

Obehindrad:
Packningen är inte i vägen.

Bök < Bärförmåga x1 = Obehindrad

Karaktären räknas som Obehindrad när mängden Bök den bär är lägre än karaktärens Bärförmåga x1.
Belastad:
Ingenting man vill kånka på när man svingar sig i rep eller flyr från troll, men det funkar för strid och vandring.

Karaktären räknas som Belastad när mängden Bök den bär är högre än karaktärens Bärförmåga x1. 
Bök > Bärförmåga x1 = Belastad

En Belastad karaktär får -4 SMI och kan inte Sprinta.
Hindrad:
Mer än man orkar bära någon längre stund.

Karaktären räknas som Hindrad när mängden Bök den bär är högre än karaktärens Bärförmåga x2. 
Bök > Bärförmåga x2 = Hindrad

En Hindrad karaktär får lika mycket temporär Påfrestning som den har Hälsa + 1 (Den går alltså ned en Hälsonivå temporärt).
Påfrestningen läker så fort man inte är Hindrad. 
Dessutom får man 1 Skada och 1 Utmattning i slutet på varje timme / scen (t ex en strid).
Överbelamrad:
Karaktären bär så mycket den förmår och kan som mest stappla fram.

Karaktären räknas som Överbelamrad när mängden Bök den bär är högre än karaktärens Bärförmåga x3.
Bök > Bärförmåga x3 = Överbelamrad

En Överbelamrad karaktär får lika mycket temporär Påfrestning som den har Hälsa x2 + 1 (Den går alltså ned två Hälsonivåer temporärt).
Påfrestningen läker så fort man inte är Överbelamrad. 


Regler

Dumpa packning:
Man kan Dumpa prylar vars Bök motsvarar karaktärens Bärförmåga x1 per Handling.
En karaktär som är Hindrad behöver alltså dedikera en hel Stridsrunda för att bli Obehindrad (förutsatt att den inte är Kvick).
Storlek, Bök & Bärförmåga:
Skit i reglerna för Bök & Bärförmåga när det gäller saker som är Större än +3.
Bestar, Ryttare, Bök & Bärförmåga:
# Skit i reglerna för Bök & Bärförmåga när det gäller Bestar.
# Vad gäller Ryttare så skall de vara 2 Storlekar mindre än riddjuret.
  Mer detaljerade regler kommer senare.





Fly

Fly slås för att avgöra om man hinner undan något. Det kan handa om att hinna ut ur en kollapsande grotta, eller fly från en strid som inte gick som planerat.

Framgångsslag: [1T10] + [Smidighet] + [2 ifall man har Spänstighet]
Vanlig Komplikation: Slitage eller [1T6] Skada

Tidsåtgång: Varierar
Ta sin tid: Funkar ej.
Utfall Resultat
Misslyckat ANNAN
Delvis lyckat (DL) ANNAN
Lyckat (L) ANNAN
Väldigt lyckat (VL) ANNAN


Svårighetsgrad Värde Förklaring
Elementär +8 Så enkelt att man normalt sett inte slår något slag.
Lätt +4 Så enkelt att de flesta borde klara det.
Normal +0 De flesta borde klara det efter lite om och men.
Svår -4 Handlingen överlåts med fördel åt experter.
Absurt -8 Inte ens experter kan räkna med att klara det.


Hitta Spår:

1. Hitta spår:
   Resultatet på Samlaslaget sparas och avgör hur snabbt man sen spårar djuret.
   Se: Följa spår // Klipp in //
   
   Slå [1T6] för att se storleken på bytet:
   [1]   - +2 STO Älg
   [2]   - +1 STO Hjort
   [2-4] - +0 STO Vildsvin
   [5-6] - -1 STO Rådjur
   Grupp: Bara en behöver språra. Spårar flera så räknas högsta.

2. Följ spåret:
   - Slå hur långt bort målet är

3. Bytet får slå Perception:
   Den som Väljer avstånd kan välja mellan:
   Tät: 1 - 8 Enheter (1 - 40 meter)
   Normal: 1 - 16 Enheter (1 - 80 meter)
   Öppen: 1 - 32 Enheter (1 - 160 meter)
   Grupp: Alla behöver Smyga. Lägsta resultatet räknas.
   
   Notis: Med Viddvapen är det inte lika viktigt att få Välja avstånd, vilket innebär att man inte behöver slå lika bra på Lönndomsslaget.

4. Nedlägg bytet:
   - Djuret tål 10 och har STO 
   Grupp: Alla får anfalla.


===========================

Jakt

Jakten skall ses som et litet mission i sig. Först skall man följa spåret, sedan smyga sig på bytet och till sist nedlägga det. I gengäld så får man bra med mat och materialenheter.

# Bytet tål 10 och har UPP 2 
# Bytet har 2X Lätt Mat och 1X Materialenheter.
# Bytet är 1T6 Km bort (Spåraren får veta utfallet).


Formulärsguide