Divination

Från Rollspel
Hoppa till: navigering, sök

Divination

Kategori: Framgångstabell, Besvärjelser

Framgångsslag: [1T10] + [Andlighet] + [2 ifall man har Kraft] + [1-5 ifall man har ett Redskapspaket]
Vanlig Komplikation: SL får Komplikationspoäng.
Manakostnad: 2
Utfall Resultat
Misslyckat Ingen effekt
Delvis lyckat (DL) 2 slag på Sanningshalt, 1 slag på Information.
Lyckat (L) 3 slag på Sanningshalt, 1 slag på Information.
Väldigt lyckat (VL) 3 slag på Sanningshalt, 2 slag på Information.


Ritual Värde
1 Timme +4
10 Minuter +0
1 Minut -4
Utövande Värde
Uppenbart +0
Diskret -4
Spektrum Värde Effekt
Varsebli historia +0 +1T6 på Sanningshalt.
Varsebli öde -4 -1 på alla T6 då man slår Information.
Notis: Man ser normalt sett inte skitlångt fram eller bakåt i tiden. Skulle SL anse att det gynnar kampanjen så an SL så klart göra ett undantag.
Notis 2: Via Kan inte användas för Divination. Anledningen är att jag inte orkar komma på hur det skulle funka.
Gestaltning:
Reglerna visar enbart vilken information som levereras. SL avgör hur den presenteras för besvärjaren.


Följdslag

När fler Följdslag slås så väljs det högsta utfallet. Följdslagen är dolda.


Sanningshalt

Slag Sanningshalt
1 Förrädisk information. Informationen känns trovärdig.
2-3 Förrädisk information. Informationen känns osäker.
4-5 Sanningsenlig information. Informationen känns osäker.
6 Sanningsenlig information. Informationen känns trovärdig.
Sanningsenlig information & varsebli öde: 
Sanningsenlig information innebär "Information som sannolikt kommer stämma".
Bara vissa ödestrådar är helt bestämda. De flesta ändrar form och definieras först då de har inträffat. 


Information

Slag Information
1-3 Relevant information
4-5 Relevant information + adjektiv
6 Ytterligare en relevant information eller ett adjektiv
Relevant information: 
Informationen kommer oftast i formen av ett enstaka begrepp. Någon i trans kanske ser en begravning eller hör ett dödsvrål.
Den som spår i inälvor, stjärnor eller runstavar ser oftast begreppet skrivet i sitt medium.

Exempel på begrepp: Död, fara, utmaning, hopp, vänskap, allians, hat, ett namn etc.
Adjektiv: 
Detta kopplas till den Relevanta information som man får. Typiskt sett är en upprepning av ett namn inte ett gott tecken.
Ifall man tillexempel får "Oskopnir" som Relevant information och "Oskopnir" som Adjektiv är det dags att bli orolig.

Exempel på adjektiv: Ond / god, svekfull, brådskande, förborgad, plötslig, vilseledande, fruktansvärd, från dimhall etc.


Relevanta karaktärsegenskaper

Relevanta länkar

Tankar

Divination är ett sätt för spelarna att få information.
Information har en tendens att tära på mystik. Ifall SL vill hålla hårt på en känsla av mystik och överraskning bör man överväga att utesluta spådom för spelare.
Det kan tyckas att informationen är för osäker för att vara värd något.
1. Det är mer sannolikt att den stämmer än att den är falsk (eftersom högsta sannolikhetstärningen räknas).
2. Det är upp till SL att ge information som är värt 2 Mana (2 Mana är en rätt stor investering, så man bör inte vara för snål som SL).