Besvärjelseform

Från Rollspel
Hoppa till: navigering, sök

Varje Besvärjelse kastas på något av följande sätt.

Galder:
Trollformler, verser, gester, sång, dans, ofta utförd i extas eller trans.

# Varken fördelar eller nackdelar.
Vyrda:
Den som vyrdar samlar och formar vitner inom sig under tyst meditation.
Denna typ av sejd förekommer främst i Vastermark, där vitnervävare har behövt anpassa sig till ett liv av förföljelse.

# Alltid Diskret utövande (vilket ju medför ökad Svårighetsgrad).
# Utövandet kan göras väldigt diskret. Sejden, och alla Perceptionsslag (inklusive Förnimma) för att upptäcka sejden får då ytterligare -4. Svårighetsgraden ökar dock med en nivå (-4).
# Kan inte ta -4 Svårighetsgrad för att kasta Besvärjelsen snabbt.
Rungalder:
Istället för att kasta Besvärjelsen direkt så vävs den in i ett föremål för senare bruk. 
Besvärjaren ristar föremålet med magiska runor och föser sedan in Besvärjelsen med hjälp av galder och/eller vyrd.

# -4 På Framgångsslaget (Detta nutraliseras lätt genom att ladda in in Besvärjelsen med en ritual).
# Ritualen hålls när magin laddas in i föremålet. Att aktivera Besvärjelsen kostar bara 1 Handlingspoäng.
# Att ha vitner bunden tär på besvärjaren. Varje Mana som är lagrat i ett föremål ger 1 Påfrestning som läker först en halvtimme efter att Besvärjelsen är frigjord.
# Besvärjelsen måste bestämmas på förhand.
# Första Manan i Manakostnaden betalas av den som kastar Besvärjelsen, om Besvärjelsen kostar 2 Mana så betalas det andra av den som laddar in den.
Krav: Ytlig kunskap (Vitner).

  Staafvirja:
  # Besvärjaren kan lagra Besvärjelser till ett värde av 2 Mana i Staafvirja, utöver de 4 Mana som alla kan ha.
  # Måste investera 2 Mana för att göra ett föremål laddningsbart.

  Steinateckra:
  # Besvärjaren kan lagra Besvärjelser till ett värde av 4 Mana i Steinateckra, utöver de 4 Mana som alla kan ha.
  # De föremål som används för Steinateckra är ofta oansenliga småsaker.
  # Allt i själva Besvärjelsen som påverkar Svårighetsgrad måste bestämmas på förhand.
    Avstånd och Utövande är exempel på saker som inte behöver bestämmas på förhand.

Notis: Man kan alltså lagra vitner till ett värde av totalt 6 Mana i föremål.


Relevanta karaktärsegenskaper

Relevanta länkar