Allmänna handlingar
Från Rollspel
Dessa räknas varken som Försvarshandlingar eller Anfallshandlingar utan är fristående.
Innehåll
- 1 Manövrera (1 Handlingspoäng)
- 2 Sikta (1x2 Handlingspoäng)
- 3 Ladda (1 Handlingspoäng)
- 4 Plocka upp (1 Handlingspoäng)
- 5 Hålla grepp (1 Handlingspoäng)
- 6 Dra sig ur (1 Handlingspoäng)
- 7 Invänta (1 Handlingspoäng)
- 8 Hoppa i/ur sadeln (2 Handlingspoäng)
- 9 Dumpa packning (X Handlingspoäng)
- 10 Relevanta karaktärsegenskaper
- 11 Relevanta länkar
Manövrera (1 Handlingspoäng)
Man avvaktar för att hitta öppningar i motståndarens försvar eller för att stärka sitt eget. Kan också representeras av ett tufft ryt eller snitsig fint. # +2 på nästa Närstridsanfall, Gard, Ducka eller Slänga sig undan. # Max en Manöver per slag.
Sikta (1x2 Handlingspoäng)
Ta sin tid för att hitta en öppning i motståndarens försvar. # +2 på nästa Avståndsanfall mot målet på vilket man siktar. # Om man Siktar i Närstrid så får alla inblandade ett gratis Närstridsanfall. # Max en Sikta per slag.
Ladda (1 Handlingspoäng)
Göra ett Avståndsvapen redo att avfyras. Lägga på en ny pil eller lägga en sten i Slungan. # Om man Laddar i Närstrid så får alla inblandade ett gratis Närstridsanfall. # Man kan inte Förflytta sig snabbare än Långsamt när man har Laddat (om man inte har en Låsbåge). # Pilbågar kan bara vara Laddade 2 Stridsrundor. Man hinner alltså Sikta innan man Skjuter. # Om man går i Gard så görs Ladda ogjord.
Plocka upp (1 Handlingspoäng)
Göra ett Föremål redo att användas. # Flinka Vapen kostar 0 Handlingspoäng att Plocka upp från bältet.
Hålla grepp (1 Handlingspoäng)
Håller greppet men gör inga försök att stärka det. # Gör att en Greppning fortfarande håller.
Dra sig ur (1 Handlingspoäng)
Hittar ett tillfälle att backa ut ur striden. # Om man Förflyttar sig ut ur Närstrid utan att Dra sig ur så får alla inblandade ett gratis Närstridsanfall. # Rör sig 1 Enhet. # Detta är inte en Förflyttningshandling. # Ifall man har 4 eller mer Greppningsskada så kan man inte Dra sig ur.
Invänta (1 Handlingspoäng)
Håller koll på ett område och är beredd på att skjuta ifall någonting kommer innanför området. # Täcker en kon framför karaktären (10m bred där den är som bredast). Om någonting kommer in i konen får man Skjuta eller Kasta på detta direkt. Detta gäller oavsett om det är ens egen tur eller inte. # Att Invänta kostar 1 Handlingspoäng varje Stridsrunda som man vill Invänta. Notis: Låsbågar kan kombinera Sikta och Invänta. Sikta aktiveras då mot det mål inom kontrollzonen som man väljer att Skjuta på.
Hoppa i/ur sadeln (2 Handlingspoäng)
Hoppar i eller ur sadeln på ett riddjur. # Ifall man har Rida, så kostar det bara 1 Handlingspoäng. # Räknas som Beriden när Handlingen är slutförd.
Dumpa packning (X Handlingspoäng)
Dumpar tält, kitel, matsäck och annat som är i vägen när man skall bruka våld. # Man kan Dumpa prylar vars Bök motsvarar karaktärens Bärförmåga x1 per Handlingspoäng. Notis: En karaktär som är Överbelamrad behöver alltså dedikera en hel Stridsrunda för att bli Obehindrad (förutsatt att den inte är Kvick).